intro illustratie
Tendertrajecten

En de verleidingskracht van sterke communicatie


Een tender, een aanbesteding, win je niet alleen op inhoud. Aanbestedende partijen moeten én willen verleid worden. Sterker nog: ze willen veroverd worden als een geliefde. Dus alles wat je zegt, doet, vertelt, schrijft, niet doet en laat zien, staat in het teken van verleiden en veroveren. Van inspireren en intrigeren. En op een goede, onderscheidende manier verassen. Elke tender vraagt dan ook om een nieuwe visie. Een verleidingsstrategie waar iedereen vanaf het allereerste begin achterstaat. Zodat de lijn van helder en duidelijk communiceren gedurende het gehele traject dé lijn blijft.


Een utopie? Nee. Dat wil zeggen: niet voor wie onderschrijft dat een onderscheidende visie belangrijker is dan ooit. Een visie is het beeld of de verwachting die je van de toekomst hebt. Het is een collectief beeld, gedeeld door alle projectteamleden. Het is ook een consistente blik op de toekomst en duidt de gewenste situatie. Een gezamenlijke visie is sturend, zorgt voor de juiste koers en is én blijft de rode draad gedurende het hele tendertraject. Dat maakt je onderscheidend en concurrerend. Of het nu gaat over ontwerp, unique selling points, veiligheid, duurzaamheid, dienstverlening, met die ene, koersbepalende visie breng je de boodschap helder over. En verleid je de aanbestedende partij op alle fronten.


Wij van MerkWaardig verstaan de kunst van het verleiden. En dat doen we in uiteenlopende aanbestedingen. Denk aan het verwerven van bouwprojecten en gebiedsontwikkelingen. Locaties voor retailformules of langlopende facilitaire contracten. En zo meer. Samen met onze klanten ontwikkelen we die ene prikkelende tendervisie. Waardoor met de juiste ‘mindset’ en toon duidelijk wordt wat je duidelijk wil maken. Word je gehoord en begrepen. Staan alle neuzen dezelfde kant op. Zet je, je project neer als een sterk en waardig merk. En word je wel heel aantrekkelijk voor de andere partij. Vanzelfsprekend toetsen we visie en strategie telkens aan de verwachtingen van de aanbestedende partij. Want we willen niet het risico lopen om te verleiden op de verkeerde punten. Hiervoor kiezen we ook de juiste middelen, toon en uitstraling. Kortom, we geven de gekozen strategie ook een originele vorm. Of het nu om kick- offs, brainstormsessies, coaching-on-the-job, presentaties, teksten en vormgeving gaat, verleiden en verrassen is een must.


Nieuwsgierig naar hoe we het doen? Aarzel niet om contact op te nemen met
Marjolijn van Someren of Vincent Salari.