intro illustratie
Omgevingsmanagement

En de cruciale kracht van actieve communicatie


De bouw van een binnenstedelijk project. De aanleg van een snelweg. De verbreding van een brug. De verbouwing van een station. Welk bouwproject dan ook, het gaat altijd veel partijen aan. Niet alleen de opdrachtgever, aannemer, adviseurs en toekomstige gebruikers. Maar zeker ook de directe omgeving waarin gewoond, gewerkt, gerecreëerd, gewinkeld wordt. Een omgeving die maanden- soms wel jarenlang geconfronteerd wordt met bouwactiviteiten, wegafsluitingen, geluidsoverlast en andere hinder. En dat blijft niet onopgemerkt. Dit heeft een enorme impact. Goede, duidelijke, inzichtelijke communicatie – proactief en pakkend - is hierin cruciaal.


Omgevingsmanagement staat of valt met communicatie die raakt. Voor ons niets nieuws. Wij hebben hier ruime ervaring mee. Ervaring in het duidelijk en gericht communiceren met alle betrokken partijen. Naast informeren, luisteren en afstemmen, kweken we begrip voor eventuele overlast én houden we het verwachtingspatroon van de omgeving beheersbaar. Overlast die verwacht wordt, hindert nu eenmaal minder. Kortom, actieve communicatie én contact, zoals je het zelf ook zou willen.


Actief instrument

Omgevingsmanagement kent veel verschillende definities. De ene keer ligt de focus op contact met omwonenden. De andere keer op contact met overheden, marktpartijen of belangenorganisaties. Voor ons is omgevingsmanagement in ieder geval hét instrument dat alle stakeholders actief betrekt bij een project om de gezamenlijke doelen te onderkennen en te realiseren. En dat op zodanige wijze dat de onderlinge verstandhouding van de omgevingspartijen voor, tijdens én na de bouw goed is en blijft.


Maatwerk moet

Het gaat bij omgevingsmanagement altijd om maatwerk. Projecten zijn heel verschillend en lopen uiteen van grote gebiedsontwikkelingen tot de bouw van een kantoorpand, theater, winkelcentrum, brug of weg. Ook de mate van samenwerking met omgevingspartijen en stakeholders is verschillend. In het ene geval is een projectwebsite, de inzet van social media, een informatieavond en een aantal nieuwsbrieven voldoende om de betrokkenen op tijd te informeren. In andere gevallen is intensieve communicatie vereist. Dan is het nodig om periodiek bijeenkomsten te organiseren. Formeel en informeel overleg te voeren met vertegenwoordigers van de stakeholders. Woordvoering in te zetten. En uiteenlopende communicatiemiddelen te gebruiken. Een ding is zeker: er bestaat geen standaardsjabloon, werken op de automatische piloot kun je vergeten, een proactieve en communicatieve houding in een zeer dynamische omgeving is absoluut een vereiste.


Je maakt het met MerkWaardig

Ben je nieuwsgierig naar de wijze waarop MerkWaardig in de praktijk omgevingsmanagement waarmaakt? Of wil je ons inschakelen om omgevingsmanagement voor een project vorm te geven? Neem dan contact op met Marjolijn van Someren of Vincent Salari. Wij praten je graag bij over hoe ultieme omgevingsmanagement bij alle partijen de juiste snaar raakt.


Marjolijn:

‘Al in de tenderfase word ik betrokken bij het project en lever ik mijn bijdrage aan de cruciale factor van omgevingsmanagement en het communicatie- en coördinatieplan. Na gunning informeer ik meteen alle betrokken partijen over de planning, mogelijke hinder én onze maatregelen om hinder te minimaliseren. En maak ik afspraken om elkaar regelmatig te spreken. Hierin ligt mijn kracht: actief het verschil maken bij de start. Met als doel: niemand verrassen en de verwachtingen daadwerkelijk managen.’


Een aantal concrete projecten op een rij:

Bij de Koninklijke BAM Groep hebben we omgevingsmanagement tijdens de grondige renovatie van het oude VROM naar het nieuwe Rijkskantoor Rijnstraat 8 in Den Haag verzorgd. Dit betekende concreet: advies en communicatiestrategie bepalen én uitvoeren voor belangrijke stakeholders als: ondernemersverenigingen, gemeente Den Haag, De Staat, de nieuwe gebruikers, de omwonenden.


Voor NS en Prorail hebben we de verschillende, technische bouwstappen van de verbouwing van de stationshal inzichtelijk gemaakt voor de 200.000 mensen die dagelijks gebruik maken van CS Utrecht.


In de tenderfase omgevingsmanagement opgezet voor de herinrichting Raamweg 47 in Den Haag, waarin vanaf 2018 de Kosovo-rechtbank gevestigd is.

Nieuwsgierig naar hoe we het doen? Aarzel niet om contact op te nemen met
Marjolijn van Someren of Vincent Salari.